Norrild Consult
  • Om Mig
  • Hent Mit CV (PDF)
Interim Ledelse Projekt Ledelse High Performance Ledelse

Jeg tilbyder Interim ledelse, som typisk består af kortere perioder, hvor I står og mangler en leder til at udfylde en lederrolle her og nu, indtil I har fået den helt rigtige fremtidige løsning på plads.

En daglig teamleder er vigtig, både for medarbejdere og for organisationen. Store og små perioder uden en leder, kan være enormt skadeligt, især på sigt, for både teamet og ikke mindst for den øvrige ledelse og den fremtidige organisatoriske performance.

En daglig teamleder er det lim, der forbinder medarbejderne i et team med den øvrige ledelse og den strategiske retning som er sat, og sættes, i organisationen.

Det er netop perioder uden en leder, som distancerer medarbejderne i et team fra organisationen, det er her man oplever, hvordan teams der ikke har en daglig leder, begynder på ”selv” ledelse, hvilket udgør et stort problem. Der er især to store konsekvenser af denne mangel på ledelse, først og fremmest de menneskelige konsekvenser for den enkelte medarbejder i teamet, medarbejder trivsel, og så sker der tit en fremmedgørelse af teamet fra resten af organisationen, hvilket skaber en distancering fra den organisatoriske strategi, retning og øvrige ledelse.

Det er den daglige leder, der sørger for at agerer på vegne af teamet opad, og på vegne af ledelsen nedad.

Agerer på vegne af teamet opad... og på vegne af ledelsen nedad.

Nedenfor ses en beskrevet Case, der uddyber emnet. Klik på Knappen herunder for at se Casen.

Case - Interim Ledelse
Uddybende Case - Hvorfor Interim ledelse er SÅ vigtig

Hvis vi kigger på distancering fra organisationen, så ses at et team uden leder, vil fokusere på at få klaret de vigtigste drift opgaver, dette gør de som regel rigtig godt, de kender deres rutineopgaver, så de har som regel, ikke store udfordringer ved at sørge for at de bliver dækket af. De sørger for at opgaverne bliver løst, og eventuelle vagter bliver fordelt, her begynder deres ”selv”ledelse i teamet allerede. Det værste der kan ske nu, er at de får en masse ros fra den øvrige ledelse om, at de gør et

rigtig godt stykke arbejde (godt gået). Dette leder medarbejderne hen i en situation, hvor de tænker, og mange gange højt udtaler og bekræfter hinanden i at ”vi behøver ikke en leder, vi kan sagtens udføre vores arbejde uden”. Hvilket de jo beviser sammen og overfor hinanden i hverdagen.

Dette letter presset for den øvrige ledelse, der langsomt øger afstanden, og begynder at ”tjekke” ind på teamet mindre og mindre, for det går jo SÅ godt i det team, og det er jo kun midlertidigt, så kommer der jo en ny teamleder. Når der ikke længere ”tjekkes” ind så tit fra den øvrige ledelse, så styrker det den ”dårlige” spiral der er ved at udvikle sig. Medarbejderne bliver mere og mere autonome, og de tager i højere grad større og større beslutninger sammen, de bliver mere effektive til at dække vagter og opgaver af, hvilket på meget kort sigt, øger performance i teamet, hvilket igen styrker dem i én ting, ”vi behøver ikke en leder”.

Hvis vi så lige fokuserer på, hvorfor det er vigtig at have en teamleder, der sørger for at agere på vegne af teamet opad og på vegne af ledelsen nedad.

Så hvornår har teamet brug for at der skal ageres opad? Her er det især de menneskelige konsekvenser der træder i spil, hvad end de enkelte medarbejdere har i deres liv, som helhed og ikke kun arbejdet, så mangler de nu en leder til at sørge for deres individuelle behov. Hvilket betyder, at der ikke længere er en at gå til, som har beføjelserne til at ændre og sætte spilleregler op i teamet, som tager hensyn til det enkelte individ i teamet, dette vil ALTID resulterer i, at der er en eller flere i teamet, der kommer personligt i klemme. I stedet for, at der er en, som har den klare kaptajn hat med beføjelser til at træffe beslutninger, kommer nu et kendt substitut: ”retfærdigheds” spillet.

Anna er en enlig mor med to mindre børn, en der lige er startet skole og en i børnehave. Hun har aftalt med sin tidligere leder, at hun arbejder hverdag fra 8-30-15.30. Men at hun til gengæld tager hver anden lørdag, hvor børnene er hos deres far. Lørdags vagterne er ikke specielt populære, og teamlederen, kan derved give færre lørdagsvagter til andre. Faktisk har Birthe i teamet slet ingen lørdagsvagter, da det betyder meget for hende, at hun kan nyde sine weekender på golfbanen, sammen med sin mand og deres venner. Birthe tager kun de obligatoriske 2 lukkevagter om ugen, og kun fredag når det er nødvendigt, men til gengæld har hun lovet sin tidligere teamleder, at hun arbejder Nytårsaften samt d. 1. Januar.

Mens der ikke er nogen ledelse, så er der pludselig en der begynder at brokke sig over Anna, at hun ALDRIG har nogen lukkevagter, kan det virkelig være rigtigt? andre bakker helt op omring dette, det bliver et samtale emne i teamet, mere og mere, indtil at der pludseligt er en af de stærke der tager det op, og siger til Anna, at det simpelthen ikke er retfærdigt at hun ikke har lukkevagter. Anna er meget overrasket, og mumler at det kan hun da godt, men at hun jo arbejder hver anden lørdag, hvor nogle i teamet slet ikke arbejder lørdag, og de fleste andre kun har en lørdagsvagt pr måned. Den stærke i teamet, har jo allerede sat sig for at Anna udøver uretfærdighed ved ikke at arbejde lukkevagter, så dette er eneste agenda da samtalen starter. Så med fokus på dette udbryder hun at det er da også for dårligt at alle ikke arbejder lørdag, så ”Anna du begynder at gå ind i lukkevagterne nu, og dem der ikke har arbejdet lørdag, de begynder altså at indgå i lørdagsvagterne”

Som leder har jeg set mange forskellige årsager til at lave de personlige hensyn:

Sygdom, herunder længere varende kræftforløb, partnerens kræftforløb, mor eller far, der er døende. Børn der er kronisk syge, osv.

Forældrebyrde; Enlige forsørgere, tvillingeforældre, børn med specialbehov, mindre deltagelse fra partneren i hverdagen, med opstart af egen virksomhed, eller meget ressourcesvag, eller behov for anden støtte.

Personlige hensyn; idrætsmand/kvinde på højt plan, del af landshold i en sport, deltagelse i VM, DM, OL, eller bare det at træning 3 gange om ugen er deres absolutte højdepunkt.

Men lige pludseligt så går ”retfærdigheds” spillet ind, sammen med millimeter demokratiet, her bliver der sat en fælles standard for, hvad der er retfærdigt, og der er ingen daglig leder, der har beføjelsen til at træffe en beslutning på vegne af hele teamet. Dette resulterer i mistrivsel, eller masseflugt.

Så bliver der truffet en strategisk beslutning af den øvre ledelse, der bliver rykket nogle opgaver fra et andet team, hen til det team, der ikke har nogen leder. Rent organisatorisk virker det helt logisk, det bliver endog besluttet at det først træder i kraft, når der er ansat en ny leder, der iværksættes også et nyt strategisk kultur projekt, hvor alle teams skal indgå i en ”speeddating frokost” med andre i organisationen.

Teamet hører om, at der skal flyttes ekstra opgaver hen til dem, nu begynder de så at råbe til alt og alle ”vi har SÅ travlt” vi kan ikke tage flere opgaver ind, hvad F.. tænker ledelsen på. Nu er ledelsen blevet mere abstrakt, og teamet har ikke svært ved at gå imod beslutninger, fordi det ikke længere er en daglig leder, der præsenterer dem for beslutningen, og som kan fortælle dem hvad planen er for at få implementeret beslutningen, det er bare ”ledelsen” som et organ og ikke som et menneske.

Man ser at teamet distancerer sig mere og mere, til sidst føler de, at der er ingen der tager hensyn til dem, og det store arbejde de udfører. Der er ingen der påskønner dem. Samtidig er der personlig mistrivsel da der heller ikke er nogen leder, der tager personlige hensyn mere.

Denne distancering sker ved manglen på en teamleder, men man ser også denne distancering ved teams, som har haft rigtig mange ledere, typisk lederudskiftning som er højere end 1 om året, ligeledes ses det også ved teams som opstår ved nye organisationsændringer, og som placeres i en ny afdeling, uden at de får en dedikeret ny leder med det samme, og som hverken føler sig forbundet til afdelingen, den øvrige ledelse.

Det kan kun undervurderes, hvor stor betydning det har for organisationen, at de har et eller flere teams der mangler en teamleder. Det tager meget lang tid at få dette team tilbage på en positiv retning, og der skal absolut støttes meget op omkring en ny leder, som overtager et team, der allerede har distanceret sig fra organisationen. Disse teams bliver tit betegnet som problem teams, og man ser at den dårlige spiral der startede fordi organisationen ikke sikrede interim ledelse til deres team, nu står med et team som de ikke kan hive i land igen.

Det vigtige ved en interim leder, er en som sørger for at teamet ikke står uden leder, og derved uden den lim der binder teamet sammen med den øvrige ledelse, og som kan varetage personalepleje, så medarbejdere i et team ikke står uden en daglig leder, som de har let adgang til.

Jeg tilbyder projektledelse, som typisk består af et fuldt projektforløb, hvilket kan variere fra både kortere og længere forløb. Det kan også være, at i har behov for en til at sikre konkrete leverancer på specifikke dele af et allerede eksisterende projekt.

Måske er i kørt totalt fast i et projekt, og kan se at de leverancer og udvikling i forventede simpelthen udebliver, og i har behov for nye øjne til at revurderer det nuværende projekt setup, og derved sætte ny retning og sikre fornyet fremgang.

God projektledelse handler om at kombinere de klassiske projektledelses redskaber samtidig med mentale og psykologiske redskaber. Den der forstår at frigive det fulde potentiale hos projektdeltagerne, og samtidig bevare retningen, er den der sikre højst muligt kvalitet på leverancerne i projektet. Derved får i løsninger, der efter implementering også holder i hverdagen.

I vælger mig fordi i vil have mere end bare de klassiske projektredskaber. I vælger mig fordi i vil have en projektleder der fokuserer på, at løsningen og leverancerne, skal leve videre efter projektet. I vælger mig fordi jeg byder ind med en stor værktøjskasse til at sikre motivation og samarbejde for jeres projektdeltagere, sådan at de projektdeltagere der har deltaget fra organisationen, har opnået et unikt ejerskab og indblik, hvilket er nøglen til succes i ethvert projekt.

Projektledelse i særklasse. Kombinerer de klassiske projektredskaber med mentale og psykologiske ledelsesredskaber.

Et High-Performance team er der hvor performance af teamet overgår summen af de enkeltes performance. Når 2+2 giver mere end 5. Hvilket i sig selv er et paradoks, men er netop det som sker i et rent High-Performance team.

Et High-Performance team, kan skabes alle steder i alle teams, og nogle gange med ganske få tiltag. Der er tale om både coaching og konkrete redskaber til både ledere, og til medarbejdere. Hvordan ser jeres High-Performance skala ud. Hvor starter den, og hvornår ligger i helt i top. Det skal være målbart.

Når vi kommer til målsætninger og nye handlingsstrategier, så er det vigtigt at målet for teamet ikke druknes i organisationens målsætninger, leveregler, strategi projekter osv. Igennem alt man laver skal der være et klart overordnet mål at stræbe efter, og så skal der defineres helt klare Must Wins battles, så teamet ved hvornår de er en succes, ellers bliver det simpelthen for svært for medarbejderne at finde mening i, hvorfor de går på arbejde.

En af de vigtigste fordele ved at arbejde med et High-Performance team, er at det øger medarbejder tilfredshed, og arbejdsglæden, dette sker ved at fjerne nogle helt grundlæggende psykiske stress faktorer, og et nogle gange urimeligt højt arbejdspres på særligt høj risiko arbejdsområder.

Jeg tilbyder flere forskellige forløb for at igangsætte high-performance ledelse og teams hos jer, så tag kontakt og vi kan tage en snak omkring, hvordan et forløb kan se ud hos jer. Jeg tilbyder skræddersyede løsninger, hvor vi får lavet et forløb på alt mellem en halv dag til to-tre dages varighed.

Jeg tilbyder også et meget konkret halv dags forløb, hvor jeg kommer ud og arbejder med teamet, og ledelsen.

"Talent wins games, but teamwork and intelligence, wins championships."
- Michael Jordan

Nedenfor ses en rigtig case fra et af mine tidligere High Performance teams. Klik på knappen herunder for at se Casen.

Case - High Performance Ledelse
Case – Sådan fungerer et high-Performance team.

Det er en almindelig onsdag, vi sidder 4 kollegaer inde på kontoret. Teamet har en morgenopgave, hvor vi hver morgen, skal sikre at handler på diverse fonde ikke strander i indlæsningen, de skal være med i den pris som vi sender ud til børsen, ved åbning kl. 10. Der er én person på til at gennemgå diverse fejl køer, klokken er halv 8, og helvede bryder løs, der ligger 1200 handler og fejler, dette er på 3 ny opstartede fonde, men alle fra samme kapital forvalter, hvis vi ikke får dem ind i vores systemer inden 9.30, så kan vi ikke stille officiel pris på disse 3 fonde, og der bliver børsstop på dem.

Anna kigger rundt, og bander, det er hende der har vagten. Dette scenarie kan udspille sig i rigtig mange retninger lige nu. For bare et år siden, så havde der kun været Anna og måske en back up som kunne hjælpe hende. Det havde været en meget stresset situation, som ville have resulteret i et børsstop af de 3 fonde. Lad os så forestille os at Annas back-up var på ferie, så havde der altså kun været hende til at få styr på handlerne. 1200 handler.

Først skal der bruges noget tid på at analyserer hvorfor de er fejlet, og hvordan disse skal rettes, denne behandlingstid/fejlsøgning tid vil være min. 15-30 minutter. Bagefter skal alle handlerne åbnes en efter en og rettes til. Man kan rette 2-3 i minuttet. Det betyder ved 2 i minuttet så tager det 600 minutter= 10 timer, ved 3 i minuttet så tager det 400 minutter= 6,6 Timer . Det ville betyde en hel dag koncentreret arbejde, hvor alt andet må vente, ingen telefoner, ingen spisepause, ingen toilet besøg osv.. altså et umenneskeligt arbejdspres og lige til at gå hjem med en stress syge melding.

Situationen i dette high performance team udspiller sig midlertidigt anderledes. Anna siger med det samme til hele teamet, der er noget galt, hun kalder mig over, hun viser mig problemet. Vi har altså ikke tid til at overveje vores reaktion i denne situation, den skal være indøvet og sidde på rygraden, jeg har kaptajn hatten på, så det er mit team og mit ansvar, Anna har den faglige kaptajn hat på, så hun har et andet ansvar. Jeg siger til Anna ” du finder ud af hvad fejlen er, du har 30 minutter fra nu af til at finde roden til dette” imens sider Børge, som ikke er inde over dette felt, og siger, jeg tager alle telefoner, han er altså godt klar over at Anna skal have fuldstændig ro til at finde fejlen, og han kan hjælpe teamet ved at skærme hende, imens sørger jeg for kommunikationen, både til det team som er ansvarlige for at den officielle pris kommer ud på børsen, samt information til anden ledelse i organisationen omkring det mulige børsstop. Efter kun 8-10 minutter så har Anna svaret, hun ved hvad der er gået galt. Alle handler har ramt to mulig bank konti, og kan derfor ikke finde ud af hvilken en den skal tage, vi må åbne alle handler og sætte bank konto på og lukke den igen. Der møder flere personer fra teamet ind i løbet af den næste halve time, og da klokken er 8, så sidder vi nu Anna, mig selv og 4 personer mere, vi er nu 6 personer, der kan rette 3 i minuttet. Dvs. 6*3*67 = 1206 handler.

Så det tager os nu samlet 67 minutter. Det betyder vi er færdige med alle handler 9.15. Vi kan stille officiel pris på børsen på alle 3 fonde. Desuden betyder det at alle 6 personer, mig selv inklusiv, KUN har brugt en ekstra time som vi ikke regnede med at bruge, den kan indhentes i løbet af dagen, eller man kan omprioritere nogle få opgaver. Klokken kvart over 9 bliver det delt high fives ud, og der er god stemning i teamet resten af dagen. Vi gjorde det sku - vi startede lige dagen med en kæmpe succes, og godt team arbejde.

Dette er et High-performance team i den reneste form.

Situationen inden dette team blev high performance var:

Denne opgave havde en ressource allokering på 150%. Det vil sige der var ansat 1 fuldtidsmedarbejder, desuden er der ansat en medarbejder som er allokeret 50% til denne opgave, og 50% til en anden opgave, sådan at ved ferie osv, så kan den som er allokeret 50% kører den fulde drift. Den største hurdle med denne opgave er at den er MEGET volatil, der er altså meget variation på hvor meget der ligger i denne opgave fra dag til dag. Ligeledes er det en MUST do opgave, dvs, der er en høj risiko på opgaven.

Situationen omkring denne opgave er meget anspændt, den ene medarbejder ved aldrig hvor meget der ligger, føler sig let presset, udviser klare faresignaler på reaktioner af dårligt arbejdsmiljø.

Efter high performance implementering er opgaven vurderet til et ressourcetræk på 80% altså fra 150% til 80%. Ligeledes er volatillitets problematikken fjernet. Det er ikke længere en stress faktor, men et arbejdsområde hvor teamet gentagne gange oplever succes.

Jeg vil slutteligt gerne pointerer, at når jeg snakker ”opgave” her, så er der tale om et helt arbejdsområde, med meget komplekse problemstillinger, samt mange daglige ukendte opgaver, som skal løses ved hjælp af hård analyse og trial and error. Det er altså ikke samlebånds arbejde. Hvilket normalt leder hen til at kun få personer løser opgaver inden for sådan et felt. Ved at bryde hele dette arbejdsområde ned i flere etaper, og oplæring, er det muligt at opnå en vis bredde selv i en kompleks situation, der gør at alle i teamet, kan træde til.

Copyright © Norrild Consult - CVR: 43960520